کد مطلب: 154 | زمان ارسال: ۲۰:۴۳:۳۶ - دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 749 views | |

عوالم هستی…مقدمه

به نام خدا
من در کجای هستی ایستاده ام ؟

     مقدمه…..  
برای درک جایگاه انسان در هستی و به تبع آن رسیدن به معرفت نفس، که خود مقدمه وحدت نفس و پس از آن وحدت با هستی  و در نهایت وحدت کامل است .
ابتدا باید یک تصویر کلی از مراتب خلقت را بیان کنیم تا اول ، جایگاه انسان در سیر کلی جهان آفرینش معلوم و مشخص شود و سپس با شناخت مرتبه وجودی انسان وابعاد ، اجزا و قوای وجودی او ،  بتوانیم مسیر ذهنی خود را در یک بررسی اجمالی، به سمت حقیقت  وجودی انسان هدایت و کنترل کنیم … وگرنه در آشفته بازار کلمات و اصطلاحات پیچیده فلسفی و عرفانی و… هرگز قادر به پیدا کردن گوهر معرفت نخواهیم بود ، و چه بسا که این علوم و اصطلاحات ، خود ، حجابی  و غباری خواهد بود بر آیینه هستی وادراک ما وتا ابد ما را از تماشای زیبایی های آن محروم خواهد کرد.
آنچه در این مجال به آن خواهیم پرداخت ، نمایی کلی از خلقت است ، البته  به دور از کلمات و اصطلاحات غامض و دشوار و با بیانی حتی المقدور ساده و معادل شده که هم گویای موضوع باشد و هم بتواند تعریف و توصیفی از همه و یا دست کم  غالب مباحث فلسفی و عرفانی که در متون قدما در این خصوص بیان شده است باشد،  به نحوی که درپایان این سخن ، بتوان برای بسیاری از کلمات و اصطلاحات موجود در لابلای کتابهای فلسفی ، جایگاهی در این تقسیم بندی پیدا کرد

 فلاسفه و عرفا هر کدام از دیدگاه خود و با تعابیر خود به بیان مطالب پرداخته اند که در بسیاری از مواقع هم ، مبانی اعتقادی آنها باهم  در تقابل و یا حتی تضاد است و از طرف دیگر معمولا مطالب بیان شده از طرف قدما ی گرانقدر در لابه لای تعابیر دشوار و گاهی گنگ و نا مفهوم پنهان شده است و من خود بارها  درجلسات و انجمن ها ، شاهد بوده ام که حتی فارغ التحصیلان رشته فلسفه و یا کسانی که اهل تحقیق و مطالعه هستند نیز در واقع درکی کلی و اجمالی از این مباحث  ندارند و  اغلب به جزییات پرداخته و در هزارتوی واژه های فلسفی و عرفانی مستغرق هستند.

 و نکته مهم دیگر این است که بسیاری از مردم ، حتی علاقه مندان به این مباحث در تفکرات پیچیده و پر از ابهام فلاسفه گرفتار شده و در نهایت بدون اینکه حتی برای یک سوال اساسی خود پاسخی دریافت کنند ،حیران و سرگردان باقی می مانند ، در صورتی که به لحاظ منطقی بهترین شیوه ادراکی، آن است که انسان ابتدا نسبت به کلیات ، بینش درست و شفافی داشته  باشد ، سپس وارد جزییات شود

البته و صد البته که ارائه نمایی کلی از موجودات و مراتب وجودی آفرینش، کاربسیار دشواری است و حقیقتا  شاید هرگز نتوان پلان کلی آفرینش را در یک نمودار بیان کرد ولی از طرفی برای درکی اجمالی از حقیقت آفرینش ، راهی جز این وجود ندارد که این پلان و این نمودار رسم شود، تا انسان دقیقا بداند که ماجرا از چه قرار است.
و به قول یکی از دوستان برای آرام شدن درد ، انسان ابتدا باید یک مسکن و به اصطلاح ایشان یک کپسول آماده ای را میل کند تا دردش کمی آرام شود و سپس با فراغ بال ، به دنبال درمان خویش باشد،  در حوزه معرفت شناسی هستی، در واقع چنین کپسولی وجود ندارد و هیچ جوینده ای نخواهد توانست ابتدا به ساکن خود را با یک مطلب جمع بندی شده و شفاف و مشخص ،آرام کند و لذا مجبور است که ناخواسته وارد دنیای هزار دالان فلسفه و عرفان نظری شود.

مخلص کلام اینکه هرچند ترسیم پلان کلی آفرینش و عوالم ، کاربس دشواری است ولی  به اعتقاد من چاره ای هم جز این نیست و این به عهده اندیشمندان و متفکران  در این حوزه است که هر چه زودتر کاری بکنند تا اذهان خیل عظیم علاقه مندان و پرسشگران روشن گردد وگرنه طبیعی است که وقتی یک جوان جویای حقیقت نتواند پاسخ سوالات خود را در حوزه اعتقادی خویش بیابد ، نا خواسته در دامن انواع و اقسام فلسفه ها و عرفان های فرقه ای و ناشناخته خواهد افتاد.

آنچه من در این مجال ، بیان خواهم کرد در حقیقت مجموعه ای از دیدگاه ها و نظریه های دانشمندان ، فلاسفه اسلامی ، فلاسه غربی و شرقی و عرفای بنام است
و همینطور آیات قرآن ،انجیل ،تورات و نهج البلاغه و روایات معتبر، البته از ذکر منابع و نام فلاسفه در متن و بطن کلام خودداری کردم  چرا که در عمل موجب گنگی مطلب و سردرگمی خواننده می شود ولی درنوشته ای جداگانه همه منابع ،را بیان کرده ام.

 اما در آنچه که بعنوان خروجی کار ارائه شده است، ابتدا به ساکن تمام  تلاش  خود را کرده ام که نظرات بزرگان و دیدگاه آنان در جای جای مطلب جانمایی شود ودر عمل نیز چنین شده است ولی در نمای کلی وبرخی جزئیات نوآوری و ابتکارنیز داشته ام که البته  تمامی آنها مستند به آیات است.
واقعیت آن است که علی رغم  اینکه بحث های فراوانی توسط فلاسفه در خصوص مراتب و عوالم  وجودی مطرح شده است ولی در نهایت خروجی کار آن بزرگواران ، ضمن  اختلاف با یکدیگردر کلیات و جزئیات ، در عمل نیز پاسخگوی بسیاری از سوالات واقعی نیست و حلقه های مفقوده متعددی در آنها وجود دارد، بخصوص برای نسل امروز که در عصر اطلاعات و تکنولوژی زندگی می کند، بسیاری از آن دیدگاه ها ،علاوه برخلاءهای ملموس و شکاف های عمیق در موارد متعدد ،گاهی هم گنگ و نامفهوم است .
بخصوص آنکه انسان امروزی در عمل، حوصله مطالعه کتاب های قطور و پیچیده فلسفی قدما را ندارد و برای همه چیز به دنبال یک نسخه آسانتر و خلاصه ترمی گردد ولی این نسخه خلاصه و البته جامع ، هرگز در متون قدما یافت می نشود و متاسفانه فلاسفه جدید نیز اغلب به پیروی محض از قدما پرداخته و مطلب قابل توجه جدیدی به اندوخته های آنان نیافزوده اند و این یکی از مشکلات جدی در حوزه معارف کلی جهان شناختی است که هیچ کس نمی خواهد خود نیز بیاندیشد و به اندیشه های دیگران و بخصوص قدما بسنده میشود و این مصداق بارز درجا زدن است و به هین دلیل است که علوم تجربی و فیزیک با سرعتی فوق العاده در حال پیشرفت است ولی علوم فلسفی و عرفانی ، کماکان در قرن ها پیش متوقف شده است ، ودر نتیجه سوالات بسیاری در این حوزه بی پاسخ مانده است…..

اما آغاز سخن .. ابتدا به بیان مراتب خلقت و عوالم وجودی ( از بالا به پایین ) می پردازیم
 و سپس در خصوص انسان ،همین سیر را چه به صورت سیر درآفاق و چه سیر در انفس از پایین به بالا بررسی می کنیم  وبرای درک بهتر موضوع، ناچاریم قدم به قدم و مرحله به مرحله پیش برویم تا ماجرای خلقت برای ما شفاف تر شود.

دوستان عزیز
به دلایلی نمی توانم مقاله را به طور کامل اینجا قرار دهم

چنانچه مایل به دریافت و مشاهده مقاله ونمودارها باشید می توانید ایمیل بزنید. ghodsi.mail1@yahoo.com

 

كلمات كليدي: , , ,



ارسال نظر


نُه + 3 =




قدسی تو آبروی غزل های خویش باش